Obstacle Run Hollands Kroon 2017

Afgelopen weekend was de Obstacle Run Hollands Kroon in Kolhorn en ik was gevraagd om fotos te komen maken. Maarja, ik laat me GoPro camera's natuurlijk niet thuis liggen. Ik deze post probeer ik uit te leggen wat ik heb gebruikt, welke instellingen er zijn gebruikt en hoe ik alles heb verwerkt.

Ik ben fotograaf en echt geen video specialist. Ik gebruik de GoPro camera's voornamelijk voor foto's vanuit plekken die ik met me DSLR niet kan vastleggen, een voorbeeld hiervan is de Batboy Cam die ik tijdens de Haarlemse Honkbalweek in 2014 heb geïntroduceerd, prachtige beelden die met een DSLR niet te maken zijn. Video's maak ik voornamelijk van me kleine en dan kan ik mooi wennen aan het video verwerkings process en m'n kennis en vaardigheden verbeteren.

Gebruikt materiaal

Tijdens de obstacle run had ik bijna al me GoPro accessoires mee aangezien ik vooraf geen idee had wat ik zou gaan gebruiken. Uiteindelijk heb ik de volgende spullen gebruikt.

GoPro HERO3+ black

Voor volgend jaar wil ik toch eens kijken naar een Spike Mount, een soort tent haring met GoPro mount er op, dan hoef ik weer geen takjes in het bos te zoeken en m'n The Jam te gebruiken. Verder gaat er een gimbal komen zodat ik ook meelopend het e.a. kan vastleggen en ik wil volgend jaar alvast wat ziplines aanleggen en een GoPro cable cam meenemen om zo bijvoorbeeld door het bos de nodige zaken vast te leggen zodat het geheel wat minder statisch wordt. Wellicht komt er ook een drone mee om boven de velden te filmen.

Instellingen

De instellingen zijn ongeveer zoals ik aanbeveel in mijn post De Beste HERO5 Video Instellingen met hier en daar een aanpassing.

GoPro HERO5 Black

  • Videosysteem NTSC
  • 2.7Kp60
  • ProTune
    • Color: Flat
    • WB: Native
    • ISO: 100
    • Sharp: Low
    • Shutter: 1/480
    • Audio: High

GoPro HERO3+ black

  • Videosysteem NTSC
  • 2.7Kp30
  • ProTune
    • Color: Flat
    • WB: CAM RAW
    • ISO: 400
    • Sharp: Low

Ik heb voor NTSC gekozen omdat het buiten was en licht genoeg en op deze mannier heb ik 10fps meer om het beeld te vertragen. Aangezien het best helder was heb ik de ISO vast gezet op 100 en de sluitertijd naar 1/480 anders was het beeld overbelicht.

De HERO5 Black was verbonden met m'n Samsung Note 4 en de HERO3+ Black met m'n Removu P1, zo kon ik beide camera's gelijktijdig bedienen. En nu ik er aan terug denk, ik had me GoPro Smart Remote niet mee, die kan met meerdere camera's tegelijk praten en dus gelijktijdig stoppen en starten. Mmm, waar is me remote gebleven.

Film locaties

Bij de obstacle run zijn er natuurlijk een hoop obstakels maar niet ieder obstakel leent zich voor leuk beeld. Dit jaar heb ik gefilmd bij de 6' container, mighty stairs, monkey hang, water slide en de mud pit (sloot). De beelden bij de waterslide en mud pit waren eigenlijk het meest interesant.

Monkey hang

Bij de dit obstakel heb ik de camera aan een van de touwen om de boom vast gemaakt zodat je over de ene touw heen keek maar toch ook alle touwen in beeld had. Dit leverde toch wel leuk beeld op vooral als ze ook echt de kant haalde aan het touw en dan was men ook goed in beeld. Een meisje liep over de indianen brug en zat opeens in de boom, leverde ook weer leuk materiaal op.
Dit is een van de plaatsen waar ik volgend jaar met een cable cam zou willen filmen.

Water slide

Als de deelnemers het bos uitkwamen moest met de dijk op en dan via een "slip-n-slide" weer de dijk af. Hier heb ik 2 camera's geplaats, een links van de glijbaan met een overzicht zodat je de deelnemers de dijk op kon zien lopen en de slide af zien gaan. De tweede camera wilde ik in het glij-pad zetten, maar hoe? Simpel, loop het bos in, pak een tak en zet de camera vast met The Jam (Handlebar-/pole-mount had ook gekund), prik de stok in de grond en zorg dat de GoPro laag is en filmen maar.
Hier moet ik volgendjaar maar een Spike Mount voor meenemen of maken van een tent haring en tripod mount.

Water Slide

Mud pit

In het bos moest men een lekker blubberig slootje in, onder de brug door en er weer uit. Op een van de afzet stokken had ik de ene camera geplaatst met zicht op brug, de tweede wilde ik onder de brug plaatsen, maar hoe? In het bos een grote tak afgebroken van een meter of twee. Op de zijtak m'n camera kunnen monteren door middel van The Jam (ook hier is een handlebar-/pole-mount aan te raden) en daarna de tak in de blubber gestoken. Dit heb ik wel in het midden van de brug gedaan naast een steun zodat de deelnemers hier geen last van hadden. Dit leverde geweldig materiaal op.

Bewerking

Aan het einde van de dag had ik 49 losse filmpjes varierend van 30sec tot 8min, totaal ongeveer een uur film. Alle filmpjes bij elkaar waren 32GB aan data, dit moest natuurlijk eerst naar de computer. Dit kan met de auto import functie van GoPro Quik alleen heeft die als nadeel dat hij niet alle bestanden meeneemt maar alleen de MP4 en WAV-bestanden, hij laat o.a. de LRV-bestanden staan.

De LRV-bestanden zijn Low Resolution Video bestanden die gebruikt worden om het filmpje op de camera terug te kijken. Magix FastCut kan deze bestanden ook gebruiken tijdens het edit process, zo gaat alles wat soepeler omdat er minder rekenkracht nodig is om de hele tijd een 2.7K clip te renderen. FastCut gebruikt hier de LRV-bestanden en tijdens het exporteren worden de MPEG4 bestanden gebruikt.

Adobe Lightroom

Color grading

Als je al fotografeert dan ken en gebruik je Adobe Lightroom waarschijnlijk ook. Als fotograaf doe ik hier alles mee en heb ik binnen een paar seconden een foto op kleur. Maar met film, geen idee, oogt allemaal erg ingewikkeld. Gelukkig is het via een trucje mogelijk om je video's toch in Lightroom op kleur te brengen. Dit is goed te doen als je vanuit zelfde positie met ongeveer het zelfde licht hebt gefilmd. Verder is het dus erg handig om de kleuren van de 2 camera's naar elkaar te krijgen.

Als je in de bibliotheek/library module zit dan kan je een filmpje bekijken. Rechts naast de tijdlijn zie je een icoontje en als je daar op klikt kun je kiezen om het frame op te slaan. Hij knipt nu een frame uit de video en slaat deze op als een JPG. Deze JPG kun je in de ontwikkel/develop module op kleur brengen zoals je gewend bent, eventueel met lenscorrectie en vignetering. Als de foto op kleur is dan selecteer je de foto en het filmpje en eventuele meerdere filmpjes en dan kies je rechts in het paneel op Sync, vink alles aan en nu worden de aanpassingen op de foto ook toegepast op de video's. Zo simpel is het.

Nu moet je de video's nog exporteren maar dat kan Lightroom gelukkig ook. Dit kan wel enige tijd in beslag nemen. Voor het slapen gaan heb ik de export van de video's aangezet en 's morgens was hij er mee klaar, ongeveer 9 uur later.

Magix FastCut 3

Cuts & arrangement

Nu is het tijd om de stukjes die het meest interesant zijn te selecteren. Zet hiervoor eventueel ook de LRV-bestanden in de map van de geëxporteerde filmpjes. Start in Magix FastCut een nieuw project en laad alle filmpjes in. De filmpjes staan op volgorde van datum maar je kan ze eventueel herorganiseren.

Loop elk filmpje langs, speel deze af en tag de leuke momentjes. In het edit deel zal FastCut dan zelf de stukjes rond je tag gebruiken om de cuts te maken. Als je in een filmpje geen tag heb gezet dan kun je deze eventueel uit de lijst verwijderen zodat hij niet wordt gebruikt.

Nu kan je een bestaande template selecteren of een eigen stuk muziek. Als je een eigen nummer kiest dan zal FastCut die analyseren en daar de cuts op aanpassen. Je kan er hier ook voor kiezen om de filmpjes op volgorde te gebruiken, zoniet dan gooit FastCut alles door mekaar.

Als FastCut de initiele montage heeft gemaakt kan je zelf nog het e.a. aanpassen, ander moment kiezen, stukken aan mekaar plakken. Ik moet hier nog even uitzoeken of ik 2 cuts kan mergen, nu start ik de volgende 1 frame verder dan de vorige eindigde zodat het beeld door loopt, dit is alleen tijdrovend om precies te krijgen. Gelukkig kan je in FastCut de tijdlijn inzoomen om wat preciezer te werken.

Deel van de edit mogelijkheden

Per cut kan je nog aardig wat dingen instellen als je wilt, bibbert het beeld een beetje dan kan je het beeld stabiliseren, ook kan je de kleuren en belichting nog wat fine-tunen. Als je wilt dat een kleur aanpassing voor meerdere of alle cuts moet gebeuren dan kan je die selecteren en dan worden de aanpassingen op alle geselecteerde cuts toegepast.

  • Je kunt per cut o.a. de snelheid instellen zodat je stukken vertraagd of versneld wilt afspelen. Bij 1:16m spel ik het stukje vertraagd af en bij 0:50 juist versneld.
  • Ook kan je het originele film geluid aan zetten, dit kan soms grappig zijn zoals bij 1:47m.
  • Verder kan je ook effecten op de cuts zetten zoals bijvoorbeeld in of uit zoomen (0:39m)
  • Je kan ook de overgangen aanpassen wat ik bij het onderstaande filmpje doe als ik van het ene obstakel naar de andere ga.

Als je helemaal tevreden bent dan kan je het filmpje exporteren.

Adobe Premiere Pro

Afwerking

In dit geval wilde ik nog een kleine intro en ending credits toevoegen. Dit heb ik in Adobe Premiere Pro gedaan. Hier heb ik een stukje film aan het begin toegevoegd om de intro over te laten lopen naar het FastCut gedeelte. In een laag hierboven heb ik de logo's toegevoegd met wat fades en motion.

Alles eenmaal afgerond in Premiere het filmpje hiervandaan geëxporteerd op 1080p24 en die geupload naar YouTube.

Het lijkt heel veel, maar los van de tussentijdse export uit Lightroom vandaan ben ik al met al hooguit 90 minuten bezig geweest. Zou je dit alles direct in Premiere of iets vergelijkbaars willen doen dan ben je veel langer bezig om de cuts goed op de maat van de muziek te krijgen, dat deel doet FastCut al voor je.

Al met al was het een leuke dag en ik heb nu al zin in volgend jaar om nog meer epische beelden vast te leggen. Tot 2018!